Monday 26 November 2012

Ilmu, Iman Dan Amal





Pendahuluan 

قال الله تعالى { إقرأ باسم ربك خلق .....} Membaca pintu segala ilmu Diulang dua kali- Menunjukkan penting Membaca dengan nama Allah yang menjadikan segala sesuatu.

Definisi Ilmu Proses untuk mendapat pengetahuan Bukan statik- berkembang mengikut keinginan untuk learn, unlearn, relearn dan amalan learn to think dan think to learn . Jenis-jenis Ilmu dalam Islam - Ilmu fardhu kifayah - Ilmu fardhu ain Ilmu yang harus Ilmu yang dicela.

Kelebihan Ilmu [ إذا مات ابن ادم انقطع عمله إلا من ثلاث , صدقة جارية , أو علم ينتفع به , أو ولد صالح يدعوله ] dari ilmu bermula sesuatu perkara ilmu dapat mensahihkan amal Dalam riwayat Muslim

Definisi Iman Dari sudut bahasa: aman, tenteram Dari sudut Istilah: percaya dengan hati, mengaku dengan lidah dan mengamalkan dengan perbuatan. Rukun Iman 6 perkara.

Hubungan ilmu & Iman Hubungan ilmu & Iman dalam beberapa kedudukan: Ilmu petunjuk kepada keimanan. - Ilmu & Iman mesti berjalan seiring. - Iman lebih tinggi martabatnya dari ilmu.

Definasi Amal Pengertian dari sudut perkataan: Perbuatan / pekerjaan / perlakuan / tindakan Pengertian dari segi Istilah :Amal ibadah / amalan sehari-hari / Melakukan sesuatu dengan niat.

Hubungan Ilmu & Amal Ilmu menjadi ketua/ pemimpin kepada setiap amalan. Kelebihan Ilmu ialah ia dapat menunjuk / mengarah / memimpin amalan yang bakal dilaksanakan samada betul atau salah. Jika amal berbeza dengan ilmu ianya ditolak, jika dipersetujui dengan ilmu ia diterima.

Ilmu sebagai neraca penimbang- antara amalan baik, amalan buruk atau amalan paling baik ( + ikhlas ) Beramal tanpa ilmu seperti orang yang mengembara tanpa petunjuk. Beramal dengan ilmu akan bertindak dengan yakin dan tenang. Hubungan Ilmu Dan Amal

Kenapa Amal Penting Sebagai memenuhi tuntutan sebagai hamba Allah Beribadah kepada Allah Sebagai memenuhi tugas sebagai khalifah Allah di muka bumi. -Iaitu untuk memakmurkan bumi. Sebagai bekal untuk Hari Hisab

Bagaimana Untuk Mendapatkan Ilmu Berbeza antara seseorang dengan seseorang yang lain mengikut keadaan masing-masing. Memenuhi adab-adab menuntut ilmu. (Bersungguh2, Sabar, menghormati guru, tidak berputus asa atau bosan. Kumpulan yang dihantar belajar ke luar negeri. Dan kembali untuk mengajar masyarakat sendiri.

Perkara Penting Dalam Mencari Ilmu Menuntut Ilmu Ikhlas kerana Allah. Berusaha mencari mengikut keupayaan masing-masing. (berguru, membaca, mengkaji, menyelidik dll) Mengenal pasti sumber yang didapati itu dari sumber yang diakui oleh syarak (al-Quran, as-Sunnah, Ittifaq Ulama’)

Natijah Dari Kekuatan Ilmu, Iman dan Amal Memiliki keyakinan yang mantap Memiliki akhlak yang terpuji Memiliki hati yang tenang Memiliki azam yang tinggi Memiliki rezeki yang murah Memiliki keluarga yang harmoni Memiliki jiwa yang kuat

ILMU, IMAN DAN AMAL Disediakan Oleh: Nor Asmahan Abdul Kadir Bahagian Dakwah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

Penutup / Rujukan 

Tasauf Moden- Prof. Dr. HAMKA 
Tafsir al- Azhar- Prof. Dr. HAMKA 
Fi al- Toriq Ilallah- Dr Yusof al- Qardhowi

No comments:

Post a Comment